Case
Ground lion en Alten bieden Airbus Helicopters actuele informatie voor supply chain management (SCM)

Alten, de Europese marktleider in engineering consultancy & technology services, ondersteunt de ontwikkelingsstrategieën van zijn klanten op het vlak van innovatie, R&D en IT-systemen.
In opdracht van technische en IT-systeemdivisies van grote ondernemingen in de industrie, de telecom en de dienstensector worden er studies uitgevoerd en proof-of-conceptprojecten ontwikkeld en uitgevoerd door 18.000 topingenieurs.
Het was vanwege die competenties en ervaring dat Airbus Helicopters Alten in 2014 contracteerde voor het beheer en de coördinatie van de supply chain voor mechanische onderdelen.

Probleem

De lucht- en ruimtevaart is goed voor ongeveer 20% van de huidige omzet van Alten. Het is een markt die verwacht wordt snel te groeien in de loop van de komende 20 jaar. Vijftig klantspecifieke supply officers zorgen ervoor dat alle onderdelen voor Airbus Helicopters op tijd en volledig besteld en geleverd worden aan de interne productie- en assemblageafdelingen.

Alten’s team werkt samen met 600 leveranciers over de hele wereld en beheert 60.000 artikels voor 7 soorten benodigdheden voor Airbus Helicopters: mechanische onderdelen, constructies, overheidsbenodigdheden, elektronica, aftersales en voormalige modellen.

Terwijl de supply officers voor aanvullingsplanning en opmaak van bestelbons een beroep konden doen op het ERP-systeem van Airbus Helicopters, moesten ze zich voor al het uitzonderingsbeheer in de cyclus van bestelling tot levering behelpen met MS Office toepassingen.
De beperkte ondersteuning door het systeem maakte het voor het team erg moeilijk om problemen op te volgen, de juiste prioriteiten te stellen voor maatregelen en te focussen op de uitzonderingen met de hoogst mogelijke impact op de onderdelenbeschikbaarheid.
Doordat het systeem weinig ondersteuning bood voor die bedrijfskritische en complexe uitzonderingsprocessen, moest Alten hooggekwalificeerde en ervaren mensen inzetten om vrij repetitieve activiteiten uit te voeren.

Oplossing

Het Ground lion webplatform biedt een systeem voor Adaptive Case Management (ACM) op basis van een wekelijkse import van alle relevante data uit SAP. Het systeem helpt de supply officers om zich te richten op de artikels waar het risico op een voorraadtekort het hoogst is, om de mogelijke oplossingen efficiënter te identificeren en om de probleemoplossing sneller te laten verlopen.

Resultaat
  • Ground lion consultants hebben de complexe supply chain-processen gemodelleerd om een systeem voor Adaptive Case Management te realiseren, zowel vanuit een macro- als een microperspectief. In het systeem hebben ze de mogelijkheid opgenomen om elke week informatie uit SAP te importeren.
  • Dankzij Ground lion hebben Alten’s supply officers nu zicht op de verschillende interacties met leveranciers, wat broodnodig was. Ook kunnen ze nu in realtime problemen identificeren en er snel op reageren. Ground lion integreert de volledige supply chain flow, inclusief kwaliteitscontrole en retouren.
  • Door zich aan te passen aan onvoorspelbare event flows, biedt Ground lion supply officers de kans om zich te focussen op de resultaten die ze moeten realiseren, zonder dat ze tijdrovende manuele zoekopdrachten moeten uitvoeren in SAP. Naast beter beheer van late leveringen maakt het systeem het ook mogelijk om artikels te identificeren die klaar zijn voor productie. Het valideert waar er informatie of certificering ontbreekt en roept artikels af die niet gebruikt kunnen worden.
  • Om de prestaties van Alten’s supply team verder te verbeteren, heeft Ground lion de inwerktijd voor nieuwe supply officers verkort.
  • Op basis van zijn samenwerking met Airbus Helicopters ziet Alten belangrijke toekomstige kansen weggelegd voor Ground lion: het kan dergelijke efficiëntiewinsten ook introduceren bij andere bedrijven in de lucht- en ruimtevaartindustrie en ver daarbuiten.
"Ground lion, adapting to your business"
Lees meer